Creativiteit bij kinderen | FanWork Musicals

De weg naar creativiteit bij kinderen, wat en hoe?

Creativiteit bij kinderen… Creativiteit is een begrip dat ik heel vaak voorbij komt, zeker als het om de ontwikkeling van kinderen gaat. Maar wat verstaan we nou precies onder dit begrip, creativiteit, hoe kunnen we dat stimuleren?  

Betekenis creativiteit

Creativiteit wordt naar mijn mening gauw in een klein boxje geplaatst. We denken hierbij aan tekenen, schilderen, muziek maken, knutselen. Maar creativiteit is zoveel meer dan dat. Vooral bij kinderen zit dit in de manier van denken en handelen denk ik.

Hoe gaan kinderen om met bepaalde situatie, welke oplossingen bieden ze, met welk resultaat komen ze, welke afslag nemen ze in een bepaald proces. De voor de hand liggende afslag of durven ze juist de andere kant op te gaan. De ontwikkeling van deze vorm van creativiteit is naar mijn mening uiterst belangrijk om te stimuleren.

Maar dan komt dé vraag: Hoe kunnen we dat doen?

‘Zoals het moet fase’

De aller jongste kinderen onder ons zijn van nature nog erg creatief. Ze willen alles uitproberen en zelf doen. Zien geen gevaren en gaan graag op ontdekkingstocht. Soms zelfs iets te waardoor we toch de controle moeten overnemen.

Toch vormt dit wel de basis van creatief denken en doen. Kleine kinderen kennen nog geen vaste manieren en regels. Ze zitten nog niet in de ‘zoals het moet’ fase.  Ze ervaren alles nog oprecht. Dit zou de basis moeten zijn bij de ontwikkeling van creativiteit.

Spelen maar!

Uiteraard zijn regels en structuur nodig in de ontwikkeling. Maar we zitten vaak téveel op regels en structuur. Kinderen worden tegenwoordig overal in het gareel gehouden en werken aan de hand van strakke uitgedachte programma’s.

Laat ze ook eens lekker spelen en ontdekken. Zonder dat de uitkomst bekend is, kijk wat er gebeurt. Het lijkt zo eenvoudig. Toch proppen wij onze onderwijsprogramma’s vol met vaste richtlijnen en activiteiten. Aan de ene kant is dat fijn; het geeft duidelijkheid en structuur. Het helpt inzicht te geven in de doelen die je stelt. Aan de andere kant is de valkuil die ten koste gaat van de creatieve ontwikkeling van de kinderen.  Kinderen krijgen alles op een presenteerblaadje en hoeven weinig tot niet zelf na te denken over de weg ernaar toe.

Dus laat het ze maar ervaren. Laat het ze maar doen. Stimuleer ze maar om zelf na te denken. Dat geeft ze zelfvertrouwen. En met zelfvertrouwen zijn ze weer in staat nieuwe oplossingen te vinden. Een gezonde portie zelfvertrouwen is nodig om creatief te kunnen zijn en creatieve ervaringen zijn weer goed voor het zelfvertrouwen. Cirkel rond!

 

About Jamie Kradolfer

Jamie houdt zich bezig met de marketing, communicatie & PR van FanWork. Daarnaast is ze ook één van de musicaldocenten bij FanWork. "Omdat ik ook werkzaam ben in de praktijk, ben ik dagelijks bezig met het waarmaken en toepassen van onze belofte. We willen kinderen meer dan alleen musicalles geven. We willen dat kinderen trots zijn op hun eigen authenticiteit en we helpen ze deze verder te ontwikkelen en te omarmen."

Leave a Reply

Your email address will not be published.

(bijna) op elk gewenst moment een GRATIS PROEFLES

We gebruiken cookies om je als gebruiken de beste ervaring te bieden. Daarnaast zijn we heel privacy-AVG-EU-nieuwe-regels-proof. Hier de privacyverklaring van ons.

Zijn we onduidelijk, heb je vragen? Bel of app ons op 085-3036854 of start een chat, gezellig :-)