Zelfvertrouwen ontwikkelen bij je kind | FanWork Musicals

Kun je je kind helpen zelfvertrouwen te ontwikkelen?

Ja zeker! Wij kunnen kinderen zeker een handje helpen met het ontwikkelen van zelfvertrouwen. En dit hoeft niet eens heel ingewikkeld of zwaar beladen te zijn. In dit artikel geef ik je 4 leuke oefeningen/spelletjes, die je samen met je kind kan spelen. Deze oefeningen dragen bij aan de ontwikkeling van het zelfvertrouwen van de kinderen.

4 leuke oefeningen om zelfvertrouwen bij je kind te ontwikkelen

1. Positief dagboek

Laat je kind een positief dagboek bijhouden. De meeste kinderen vinden dit heel leuk om te doen. Koop een leuk schriftje en laat je kind elke dag 3 dingen opschrijven waar het die dag trots op is. Wat ging er goed? Wat heb je geleerd? En overwonnen? Wat was een fijn moment?

Zo leert je kind positief denken over zichzelf. Het is voor kinderen best lastig om iets te verzinnen, dus help ze op weg door vragen te stellen of met ze mee te denken.

Het werkt het beste als je een vast moment op de dag kiest waarop je samen het dagboekje invult. Bijvoorbeeld na het eten of voor het slapen gaan. Veel plezier! 

2. Stevig staan door Chinees Boxen

Deze oefening komt uit de Rots en water weerbaarheidstraining. Het doel is om je kind te leren stevig te staan. Deze oefening is vooral goed voor kinderen die moeite hebben met weerbaarheid of een onzekere of in elkaar gedoken lichaamshouding hebben.
Vertel je kind dat je een spelletje wilt doen over hoe je stevig kan staan. Dit spel is heel populair bij kinderen, ze hebben er veel plezier in. Het helpt ze om beter voor zichzelf op te komen.

Leg je kind uit hoe het stevig kan staan. Voeten op schouderbreedte, knieën licht gebogen, ademen door de buik. Ga tegenover je kind staan of als je meerdere kinderen hebt laat hen tegenover elkaar gaan staan. Tegenover elkaar met ongeveer 1 meter afstand. Beide armen half gebogen met de handpalmen naar voren naar die van de ander gericht. Probeer elkaar uit balans te krijgen door de handen van de ander aan te tikken. Je kunt ook handen wegtrekken, zodat als de ander je wilt tikken z’n balans verliest. Degene die als eerste een voet verzet is af. Degene die het langste blijft staan is de winnaar in stevig staan!

“In de musicallessen van FanWork leggen wij de focus op het ontwikkelen van
zelfvertrouwen bij onze leerlingen.
Wij besteden daarom ook aandacht aan onder andere  stevig staan, rollen aannemen &
inleven in bepaalde situaties.
Wil je samen met je kind een les komen proberen?”

Kom gezellig een keertje meedoen!

3. Doe-als-of

Een krachtig middel voor kinderen met weinig zelfvertrouwen is oefenen – doen alsof. Speel met je kind een situatie van school na. Het beste is om een situatie te kiezen die je kind zelf heeft meegemaakt, maar je kan er ook één samen verzinnen. Bijvoorbeeld wat doe je als een kind je pen afpakt terwijl je dit niet wilt? Of wat doe je als iemand iets lelijks tegen je zegt? Kies een situatie waarin je kind voor zichzelf moet opkomen, zodat dit geoefend kan worden.

  • Doe samen een rollenspel. Laat je kind eerst de ‘probleemveroorzaker’ spelen en jij speelt je kind. De eerste keer laat je over je heen lopen en kom je niet voor jezelf op in de rol van je kind.
  • Daarna speel je het rollenspel exact hetzelfde en kom je wel goed voor jezelf. Geef je mening met een duidelijke stem en zelfverzekerde houding en stel een oplossing voor. Hiermee geef je je kind een voorbeeld van hoe hij/zij de situatie kan aanpakken.
  • Daarna draaien jullie de rollen om. Nu mag je kind oefenen met voor zichzelf opkomen. Geef je kind complimenten en oefen het een paar keer zodat het steeds beter gaat.

4. Kracht-handen-tekening

Laat je kind een tekening maken van z’n handen. Pak een groot vel papier en laat je kind beide handen op het vel papier leggen. Trek de handen om. Vraag je kind om voor elke getekende vinger iets te noemen waar het goed in is. Denk bijvoorbeeld aan een activiteit (voetballen, turnen, touwtje springen, zingen etc) of een eigenschap (zorgzaam, behulpzaam, aardig, vrolijk etc).  Vraag je kind bij welke vinger het wilt beginnen. Geef je kind de ruimte om zelf iets te bedenken, alles is goed. Je kan wel met je kind meedenken als hij of zij het even niet weet.

Als je kind een activiteit of eigenschap bedacht heeft, vraag dan aan je kind om een kleur te kiezen die bij deze ‘kracht’ past. Laat je kind de vinger in deze kleur inkleuren. Als je kind al kan schrijven vraag je kind dan om de activiteit of eigenschap erbij te schrijven, anders kan je dit voor je kind doen. Ga zo per vinger door tot ze alle 10 gevuld zijn!

 

About Jamie Kradolfer

Jamie houdt zich bezig met de marketing, communicatie & PR van FanWork. Daarnaast is ze ook één van de musicaldocenten bij FanWork. "Omdat ik ook werkzaam ben in de praktijk, ben ik dagelijks bezig met het waarmaken en toepassen van onze belofte. We willen kinderen meer dan alleen musicalles geven. We willen dat kinderen trots zijn op hun eigen authenticiteit en we helpen ze deze verder te ontwikkelen en te omarmen."

Leave a Reply

Your email address will not be published.

(bijna) op elk gewenst moment een GRATIS PROEFLES